کد مطلب:243836 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

ویژگیهای امام مهدی
[147] 1 - و نیز گفته است:

از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی روایت شده كه گفت: به امام جواد علیه السلام عرض كردم: هر آینه من، امیدوارم شما قائم آل محمد باشید كه زمین را پر از عدل و داد می كند، پس از اینكه آكنده از ظلم و جور شده باشد.

حضرت فرمود: ای ابوالقاسم! هیچ یك از ما نیست، مگر اینكه قیام كننده به فرمان خدای متعال و هدایتگر به دین خداست، اما آن قائمی كه خدای متعال زمین را به دست او، از كافران و ملحدان، پاك می سازد و آكنده از عدل و دادش می سازد، همان كسی است كه تولدش از مردم نهان و شخصش از آنان پنهان و بردن نامش برایشان، حرام است و او، هم نام و هم كنیه ی رسول خداست و زمین برایش در هم پیچیده و هموار می شود و هر مشكلی برایش آسان می گردد و از اصحاب و یارانش، سیصد و سیزده نفر، به شمار شركت كنندگان در جنگ بدر، از اطراف زمین بر گرد او می آیند و این، گفته ی خدای متعال است: (این ما تكونوا یأت بكم الله جمیعا ان الله علی كل شیء قدیر) [1] «هر كجا باشید، خدای متعال شما را گرد می آورد، همانا خداوند بر هر كاری قادر و تواناست.».

وقتی این تعداد از افراد مخلص گرد حضرت جمع شدند خدای متعال حكمش را آشكار می سازد، چون بیعت با وی به كمال رسید یعنی ده هزار مرد با او بیعت كردند، با اذن خدای متعال خروج می كند و مرتب دشمنان خدا را می كشد تا خدای متعال راضی و خشنود گردد.



[ صفحه 132]



عبدالعظیم گفت: عرض كردم: چگونه متوجه می شود كه خدای متعال، راضی شده است؟ فرمود: خدای متعال، رأفت و رحمت در دلش می افكند و چون داخل مدینه شود، لات و عزی (اولی و دومی) را از گور بیرون می كشد و آتششان می زند. [2] .

[148] 2 - نعمانی آورده است:

از داود بن قاسم جعفری روایت شده كه گفت: خدمت امام جواد بودیم كه حرف سفیانی به میان آمد، از جمله مضمون روایتی كه خروج او را قطعی شمرده است، به امام جواد علیه السلام عرض كردم: آیا در كار حتمی، برای خداوند بدا حاصل می شود؟

فرمود: آری، به حضرت عرض كردیم: بیم آن داریم كه در قیام قائم، برای خداوند بدا حاصل گردد.

حضرت فرمود: همانا قیام قائم «میعاد» است و خداوند، وعده های خود را تغییر نمی دهد. [3] .

[149] 3 - شیخ طوسی گفته است:

از علی بن مهزیار روایت شده كه گفت: امام جواد علیه السلام فرمود: گویا قائم آل محمد را می بینم كه در روز عاشورا كه شنبه است، میان ركن و مقام ایستاده است و جبرئیل امین پیش روی حضرت ندا می دهد: برای خدا بیعت كنید، پس زمین را پر از عدل و داد می كند، پس از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد. [4] .

[150] 4 - شیخ صدوق آورده است:

عبدالعظیم حسنی در روایتی گفت: بر آقا و مولایم امام جواد علیه السلام، وارد شدم و می خواستم راجع به قائم از او سؤال كنم كه آیا قائم، همان مهدی علیه السلام است یا نه؟

حضرت قبل از سؤال من، شروع به جواب كرد و به من فرمود: ای ابوالقاسم! همانا قائم ما، همان مهدی است كه واجب است در روزگار غیبت، منتظرش بمانند و در ظهورش، فرمانبرداری اش كنند و او، سومین فرد از فرزندان من است، سوگند به آن خدایی كه حضرت محمد را به پیامبری برانگیخت و ما را به امامت مخصوص فرمود، اگر از دنیا باقی نماند، جز یك روز، هر آینه خداوند آن را طولانی خواهد كرد تا قائم ما ظهور كند و زمین را از عدل و داد



[ صفحه 133]



آكنده سازد، چنانكه از ظلم و جور، پر شده باشد و خدای متعال البته در یك شب، كار او را سامان می دهد، چنانكه كار موسای كلیم را سامان، بخشید، هنگامی كه رفت تا برای خانواده ی خود آتش بیاورد و رسول و نبی مراجعت نمود.

سپس فرمود: برترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است. [5] .



[ صفحه 134]




[1] بقره 2: 148.

[2] اكمال الدين: 377 ح 2.

[3] الغيبه: 302 ح 10.

[4] الغيبه: 453 ح 459.

[5] اكمال الدين: 377 ح 1.